Neurobehavior of mexican newborns in conditions of low perinatal risk

Neurocomportamiento de neonatos mexicanos en condiciones de bajo riesgo perinatal

Karla María Soler Limón, Rolando Rivera González, Javier Velázquez Moctezuma, Ramón González Camarena, Esperanza Ontiveros Mendoza, Carmen Sánchez Pérez

Resumen

INTRODUCTION: The first hours of life are still a window of opportunity to identify at-risk newborns, but there are few studies focusing on early neonatal behavior.

OBJECTIVE: Describe in a cross section the behavior of newborns born in conditions of low perinatal risk under 48 hours of extrauterine life and compare it with historical referents.

METHOD: We studied 47 newborns with low perinatal risk, whose behavior was assessed using the Brazelton Neonatal Behavioral Assessment Scale (NBAS). Scores were obtained by item and area, and then were compared with 7 historical referents.

RESULTS: Low scores were found, both by item and by areas in up to 25% of the population. NBAS scores were related primarily with age of newborn, weight, and height. Significant differences were found in relation to referents for which higher scores were reported in the majority of cases.

CONCLUSIONS: A pattern was found of behavior, in which the same areas or items caused greater or lesser difficulty in achieving higher scores or those which required a certain level of adaptation to the environment, which would lead us to believe that our newborns should attain the scores seen in other populations as they advance in age.

Resumen

ANTECEDENTES: Las primeras horas de vida son aún una ventana de oportunidad para identificar a los neonatos en riesgo, pero se cuenta con pocos estudios centrados en el comportamiento neonatal temprano.

OBJETIVO: Describir el comportamiento de neonatos nacidos en condiciones de bajo riesgo perinatal, menores de 48 horas de vida extrauterina y compararlo con referentes históricos.

MATERIALES Y MÉTODO: Neonatos con bajo riesgo perinatal en quienes se evaluó el comportamiento mediante la Escala de evaluación del comportamiento neonatal de Brazelton (NBAS). Se obtuvieron las puntuaciones por ítem y área, posteriormente se compararon con 7 referentes históricos.

RESULTADOS. Se estudiaron 47 neonatos que dieron puntajes bajos por ítem y áreas hasta en 25% de la población. Las puntuaciones NBAS se relacionaron, principalmente, con edad del recién nacido, peso y talla. Se encontraron diferencias significativas en relación con los referentes para los que se informaron puntaciones más altas en la mayoría de los casos.

CONCLUSIONES: Se encontró un patrón de dificultad similar en las mismas áreas o elementos reportados en otros trabajos, especialmente en aquellos que requerían un cierto nivel de adaptación al entorno; lo cual se favorece al ser expuestos adecuadamente al mismo.


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